اختراع و اولین کاربرد برینگ ها در تاریخ

چه تعداد برینگ در یک ماشین وجود دارد ?!
مارس 2, 2021
خطر جدی برای برینگ های ژنراتور های توربین های بادی ( عبور جریان الکتریکی )
مارس 18, 2021

به نظر می‌رسد اختراع رول‌برینگ‌ها به شکل غلطک‌های چوبی پشتیبان، به پیش از اختراع چرخ برمی‌گردد. گفته می‌شود اولین بار مصری‌ها با استفاده از تنه درختان و به حالت سورتمه‌ای با ایجاد لغزش توانستند کاربردی مشابه ایجاد کنند. آن‌ها در نقاشی‌های خود در آرامگاه فراعنه برای حرکت دادن بلوک‌های سنگین و عظیم الجثه از ابزارهای سورتمه مانندی با دنده‌های مشابه استفاده کردند که می‌توان آن‌ها را اجداد برینگ‌های ساده امروزی به حساب آورد. در نقاشی‌های مصری استفاده از برینگ‌ها همراه با دریلهای دستی مشاهده می‌شود.

اولین نمونه برینگ غلطکی، در بلبرینگ‌های چوبی با کارکرد چرخشی هنگام جابجایی کشتی‌های رومی مشاهده شده‌است، که خرابه‌های آن‌ها به 40 سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

در طراحی‌های داوینچی برای ساخت دستگاهی مشابه هلیکوپتر هم ابزاری چون بلبرینگ دیده می‌شود. این اولین استفاده ثبت شده از انواع برینگها در طراحی هوا فضا است. اما اولین کسی که طرح‌هایی از برینگ‌ها منتشر کرد آگوستینو راملی بود، که در آن توپ‌ها یا غلطک‌ها با غلطیدن روی هم باعث کاهش اصطکاک شده و با قرار دادن غلطک‌ها در محفظه نیروی‌شان تحت کنترل درمی‌آید. اولین بار گالیله در قرن 17 از بلبرینگ درون محفظه مخصوص استفاده کرد؛ در نهایت اولین ثبت اختراع مدرن بلبرینگ به نام فیلیپ ووگن مخترع و آهنگر بریتانیایی ثبت شده است.

بلبرینگ نقش مهمی در انقلاب صنعتی نوظهور ایفا کرد، و باعث ارتقاء موثر کارکرد ماشین آلات جدید صنعتی شد. کاربرد این ابزار را در ماشین‌های صنعتی عظیم الجثه تا صنایع ظریف ساعت سازی می‌توان مشاهده کرد.

امروزه بلبرینگ‌ها و رول‌برینگ‌ها در بسیاری از دستگاه‌های چرخشی از جمله برینگهای فوق العاده سریع در مته‌های دندانپزشکی، برینگهای هوا فضا در مریخ نوردها، گیربکس و برینگهای چرخ در اتومبیل‌ها، برینگهای خمشی در سیستم‌های ترازیابی نوری و حتی در چرخ‌های دوچرخه هم استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *