چرا باید به وضعیت برینگ خودرو توجه زیادی بکنیم ؟!

معرفی اپلیکیشن SKF Bearing Calculator
ژوئن 2, 2021
اهمیت درک صحیح وضعیت برینگ ها
ژوئن 17, 2021

اگر دارای خودرو باشید، احتمال دارد که با خرابی بیرینگ‌های چرخ آن مواجه شده باشید. این خرابی مشکلی دردسرساز است؛ خصوصاً اگر به صورت پیش‌بینی نشده رخ دهد. اما به جز بیرینگ‌های توپی چرخ، در یک خودرو تعداد زیادی بیرینگ در قسمت‌های مختلف وجود دارد که هر یک به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار است و بروز خرابی در هر یک از آن‌ها می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به سایر قطعات خودرو نیز گردد. یکی از این بیرینگ‌ها، بیرینگ IMS است. در این پست به عنوان نمونه، به مشکل خرابی بیرینگ‌های IMS خودرو پورشه می‌پردازیم. اما مطالب گفته شده به طور کلی در مورد هر خودرویی می‌تواند صحیح باشد.

موارد متعددی از خرابی بیرینگ‌های IMS در برخی از مدل‌های خودرو پورشه گزارش شده است که بیشتر مربوط به مدل‌های ساخته شده در طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی می‌باشد. این نوع خرابی در کارکردهای ۳۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰۰۰ کیلومتر گزارش شده است.

یکی از مشکلات این نوع خرابی این است که طبق گفته اغلب دارندگان خودرو، تا قبل از وقوع خرابی، آن‌ها متوجه هیچ هشدار یا نشانه قبلی از بروز آسیب در بیرینگ نشده بودند و تنها هنگامی متوجه بروز مشکل شده‌اند که در هنگام استارت زدن و یا شتاب گرفتن خودرو، صدایی غیرعادی شنیده‌اند و در این مرحله خودروی آن‌ها دچار آسیب گسترده در ناحیه موتور شده بود.

یکی از روش‎‌های ساده و مؤثر برای پیش‌بینی خرابی این بیرینگ‌ها، بررسی روغن و فیلتر مصرف شده خودرو در هنگام تعویض آن‌ها است. اگر در روغن یا فیلتر براده‌های فلزی مشاهده شد، احتمال این که این براده‌ها ناشی از سایش ساچمه‌ها یا مسیرساچمه‌رو بیرینگ IMS خودرو شما باشد، بسیار زیاد است. همچنین اگر قطعات کوچک لاستیکی مشاهده شد، احتمال دارد این قطعات از نشت‌بند بیرینگ IMS خودروی شما جدا شده‌ باشند.

نشت روغن از بخش عقبی موتور خودرو گاهی ممکن است از نشانه‌های خرابی بیرینگ IMS باشد؛ هرچند که در اغلب موارد به دلیل بروز مشکلات دیگر رخ می‌دهد. همچنین در صورتی که تعمیرکار خودرو متوجه ارتعاشات غیرمعمول در نزدیکی محل نصب بیرینگ IMS شود، احتمال آسیب دیدن این بیرینگ بالا است. توصیه می‌شود که در هنگام تعمیر کلاچ خودرو، بیرینگ‌ IMS نیز مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *