نکاتی مهم و طلایی در هنگام خرید کاسه نمد

گریس LGLT 2 شرکت SKF مخصوص دما های پایین و سرعت بسیار بالا !
دسامبر 20, 2020
اهمیت روان کننده ها در محیط هایی با حرارت بالا
ژانویه 3, 2021
Radial shaft seal

در قدم باید توضیح دهیم که کاسه نمد چیست ؟!

کاسه نمد ( به انگلیسی Radial shaft seal یا Lip Seal ) برای محافظت از قسمت های متحرک روانکاری شده استفاده می شود و این کار را با نگه داشتن روغن یا گریس در داخل بلبرینگ ها و همچنین ممانعت از ورود آلودگی، گرد و غبار یا مایعات دیگر انجام می دهد. کـاسه نمد معمولا در آب بندی عناصر دوار مانند بیرینگ ها، پمپ های هیدرولیک و دریچه ها استفاده می شود. به طور معمول، آنها باید در برابر فشار حرکت مستحکم و در برابر رطوبت و آلودگی مقاوم باشند.

سالها پیش آنها از جنس پوست ساخته می شدند اما امروزه، کاسه نمد ها بسیار پیشرفته هستند و برای ساخت آنها از انواع مختلف قطعات لاستیکی استفاده می شود. کـاسه نمد های مدرن می توانند متناسب با قطعات و الگوهای تماس مختلف، وفق پیدا کنند.

نصب و جایگزینی کاسه نمد

حتی بهترین کاسه نمد ها هم برای همیشه دوام ندارند. طول عمر عادی یک کاسه نمد چقدر است؟ بستگی به محیط و میزان اصطکاک و پارگی آن دارد. بهترین روش این است که کـاسه نمد را قبل ازاستفاده زیاد جایگزین کنید. به طور مرتب کـاسه نمد را کنترل کنید و وقتی آسیب دیدند، آنها را جایگزین کنید.

مطمئن باشید که کاسه نمد جایگزین از مشخصات صحیح برخوردار است و با روان کننده ای که در حال حاضر در دستگاه استفاده می شود سازگار است. ابتدا کاسـه نمد جدید را به طور کامل بررسی و اطمینان حاصل کنید که آسیب ندیده باشد و توجه بیشتری به الاستومر داشته باشید.

نصب و راه اندازی نادرست کاسه نمـد باعث به خطر افتادن طول عمر آن و باعث آسیب دیدن تجهیزات و کاهش عملکرد آنها می شود. داشتن ابزار مناسب نصب کاسه نمد این امر بسیار مهم است و امری است که نیاز به دقت دارد. اگر در هنگام نصب فشار مساوی اعمال نشود، کاسه نمد نابرابر خواهد بود و به درستی کار نخواهد کرد.

و در بخش آخر مقاله، دو نکته مهم در رابطه با خرید کاسه نمد

  1.  از جمله مواردی که در خرید انواع کاسه نمد باید بررسی گردد قطر خارجی کاسه نمد ، جلد کاسه نمد و همچنین طرح کمکی هیدرودینامیک و .. می باشد.
  2. حتما در هنگام خرید انواع کاسه نمد به شیارهای مارپیچی توجه کنید زیرا این مورد می تواند بر میزان آب بندی کاسه نمد تاثیر بسزایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *