چگونی تست و اطمینان از سلامت بلبرینگ ها در خودرو

بلبرینگ یا همان Ball Bearing چیست ؟!
بلبرینگ یا همان Ball Bearing چیست ؟!
دسامبر 1, 2020
ترموکوپل نوع K محصولی از شرکت SKF
ترموکوپل نوع K محصولی از شرکت SKF
دسامبر 9, 2020
Types of bearings

قبل از اینکه به موضوع اصلی این مقاله یعنی چگونگی تست و اطمینان از سلامت بلبرینگ ها بپردازیم، ابتدا باید بدانیم بلبرینگ ها از چه اجزایی تشکیل شده اند. این کار به ما کمک می کند تا علاوه بر تشخیص بلبرینگ های خراب و از کار افتاده، مشکلات آن را نیز با دانستن قطعات آن و کاربرد های هرکدام، بر طرف کنیم. بلبرینگ ها سال های بسیار زیادی است که در انواع مختلف ساخته شده اند و کاربرد های بسیاری در صنعت حمل و نقل و خودرو ها و غیره دارند.

رایج ترین نوع برینگ هایی که مورد استفاده قرار می گیرد برینگ های توپی یا همان Ball Bearing ها هستند. این نوع از برینگ ها دردرایو های سخت، خودرو ها، اسکیت بورد و غیره کاربرد داشته و به شکلی طراحی شده اند که می توانند بار های محرک و شعاعی را تحمل کنند. از بلبرینگ ها به طور کلی انتظار می رود اصطکاک و گرما را کاهش داده و عملکرد روان، مفید و بی صدایی را فراهم کنند. همچنین از دیگر وظایف این فولاد می توان به کاهش لرزش اشاره کرد.

به صورت کلی برینگ ها مجموعه هایی مکانیکی هستند که از عناصر کروی دورانی تشکیل شده اند. این عناصر در بین حلقه های داخلی و خارجی قرار گرفته اند. برینگ ها وسیله ای برای حمایت از شفت های چرخان و به حداقل رساندن اصطکاک بین شفت ها و اجزای سازنده ی دستگاه ها می باشند. از جمله راه های تست برینگ ها و اطمینان از سلامت آن می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  1. تست برینگ با استفاده از روش ترموگرافی
  2. لرزش لاستیک ها و میزان تکان خوردن خودرو را بررسی کنید
  3. مانیتور کردن ماشین و بررسی کردن کد ها
  4. در هنگام حرکت خودرو به صدای چرخ ها خوب گوش کنید
  5. روش گرما نگاری که مبتنی بر وجود اصطکاک در بلبرینگ کمک می کند عوامل مؤثر روی گشتاور اصطکاکی را بررسی کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *